E-tickets informatie

Mijn Reservatie:

Hoe kom ik aan mijn e-ticket(s)?

Voor lijnvluchten geldt: Jouw tickets worden binnen 24 uur door Carlson Wagonlit Travel uitgegeven waarna je zelf je e-tickets kunt printen. Dit kan via Goedkopevliegtuigtickets.be, in het onderdeel “mijn reservatie“. Daar vind je (na inloggen) een link naar je e-tickets.

Klik hier om je e-tickets op te roepen en af te printen.

Voor lowcost airlines ontvang je de procedure apart van ons per mail. Lowcost airlines zijn oa: Air Arabia(3O), Arkefly(OR), Blue Air(0B), Corendon(CR), Easyjet(U2), German Wings(4U), HOP!(A5), Jetairfly(TB), Norwegian(DY), Ryanair(FR), Thomas Cook Airlines(HQ), Transavia(HV), Vueling(VY), Wizz Air(W6)

Wie werken er met E-tickets?

Veel reisagenten en luchtvaartmaatschappijen werken inmiddels met elektronische tickets, ook wel E-tickets genoemd. Nagenoeg alle tickets worden inmiddels als E-ticket uitgegeven. Dat is handig, want het betekent niet alleen dat je vliegreis sneller en gemakkelijker kan worden geboekt, maar ook dat je je geen zorgen hoeft te maken of je de tickets wel op tijd ontvangt.

Een E-ticket kan niet worden gestolen/zoekraken en ook thuis laten liggen is natuurlijk niet meer mogelijk.

Kunnen jullie mij uitleggen hoe een E-ticket werkt?

Als passagier heb je met een elektronisch ticket, of E-ticket, recht op dezelfde voorwaarden en diensten als met een conventioneel papieren ticket. Het E-ticket is echter niet gedrukt, maar bevindt zich in de elektronische database van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Het enige papierwerk dat je voor jezelf kunt uitprinten is een officieel zogenoemd Electronic Ticket Receipt. Je kunt dit “Receipt” gebruiken als informatief document zodat je altijd alle vluchtgegevens bij de hand hebt als je reist. Wij raden je aan dit document mee te nemen op reis, ook al is dit niet verplicht.

Je kunt gewoon op vertoon van alléén je paspoort inchecken. Er zal niet worden gevraagd om het receipt. Het Electronic Ticket Receipt kun je oproepen en afprinten via onze website, klik hier om je e-tickets op te roepen. Door het invoeren van de eerste zes karakters van je reservatiecode en de achternaam van één van de reizigers kun je inloggen. Zorg dat de achternaam en eventuele voorvoegsels volledig aan elkaar zijn ingetypt. Vervolgens klikt je op “enter” en daarna op het tabblad “Electronic Ticket Receipt”. Je kunt het receipt zo vaak afprinten als je wilt. Wel dien je je e-tickets per passagier (dus apart) af te printen.

Hoe ziet het Electronic Ticket Receipt eruit?

Het Electronic Ticket Receipt bevat uw reservatiecode, het nummer waaronder de boeking bij de luchtvaartmaatschappij bekend is en ook het electronisch ticketnummer. Daarnaast uiteraard het reisschema. De Passenger Notices (Contractvoorwaarden en voorwaarden van de Conventie van Warschau) worden niet vermeld. Deze vind je onderaan deze pagina.

Welke reisdocumenten heb ik met een E-ticket nodig?

Een passagier met een E-ticket moet bij het inchecken dezelfde reisdocumenten bij zich hebben als een houder van een normaal ticket, d.w.z. paspoort en eventueel visum. Passagiers met een E-ticket kunnen hun Electronic Ticket Receipt meenemen zodat zij altijd hun reisschema bij de hand hebben.

Welke andere documenten ontvang ik als ik reis met een E-ticket?

Aan iedere passagier met een E-ticket worden de Contractvoorwaarden en de voorwaarden van de Conventie van Warschau, verstrekt en wel voordat deze op de luchthaven arriveert. Een reisagent is hiertoe verplicht. Als je boekt via goedkopevliegtuigtickets.be dan kun je de voorwaarden hieronder vinden en zelf afdrukken indien gewenst.

Wat gebeurt er bij het inchecken met mijn bagage?

Je bagage wordt op de gebruikelijke wijze ingecheckt, hierin zit geen verschil ten opzichte van een ‘papieren’ ticket.


Conventie van Warschau (later de conventie van Montreal)

Voor een PDF met de complete conventie van Montreal klik je hier.

De belangrijkste onderdelen van de conventie:

Verdrag van Montreal – nieuwe bepalingen
EUROPESE VERORDENING Nr. 889/2002 KENNISGEVING

Aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen voor passagiers en hun bagage
Deze informatieve kennisgeving geeft een samenvatting van de aansprakelijkheidsregels die luchtvaartmaatschappijen van de Gemeenschap overeenkomstig de EG-wetgeving en het Verdrag van Montreal moeten toepassen.

Schadeloosstelling bij overlijden of letsel
De aansprakelijkheid voor overlijden of letsel van passagiers is niet door financiële limieten beperkt. Voor schade tot 100000 SDR (ongeveer €123.000/UK £82.000) kan de luchtvaartmaatschappij vorderingen tot schadeloosstelling niet betwisten. Boven dat bedrag kan ze zich tegen een vordering verzetten als ze het bewijs kan leveren dat ze niet nalatig is geweest of anderszins in gebreke is gebleven.

Voorschotten
Indien een passagier gewond raakt of om het leven komt, moet de luchtvaartmaatschappij binnen 15 dagen nadat de schadevergoedingsgerechtigde geïdentificeerd is, een voorschot uitbetalen om aan de onmiddellijke financiële behoeften tegemoet te komen. In geval van overlijden zal het voorschot niet minder dan 16 000 SDR (ongeveer €20.000/UK£13.000) bedragen.

Vertragingen van passagiers
In geval van vertraging van passagiers is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk voor schade die ontstaat, tenzij zij alle redelijke maatregelen getroffen heeft om de schade te voorkomen of in de onmogelijkheid verkeerde om dergelijke maatregelen te treffen. De aansprakelijkheid voor vertraging van passagiers is beperkt tot 4150 SDR (ongeveer €4800/UK£3.500)

Vertraging van bagage
In geval van vertraging van bagage is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk voor schade die ontstaat, tenzij zij alle redelijke maatregelen getroffen heeft om de schade te voorkomen of in de onmogelijkheid verkeerde om dergelijke maatregelen te treffen. De aansprakelijkheid voor vertraging van bagage is beperkt tot 1000 SDR ( €1160/UK£820).

Vernietiging, verlies of beschadiging van bagage
De luchtvaartmaatschappij is aansprakelijk voor vernietiging, verlies of beschadiging van bagage tot een maximum van 1000 SDR (ongeveer €1160/UK£820). Wanneer het ingecheckte bagage betreft, is de maatschappij ook aansprakelijk indien zij niet in gebreke is gebleven, tenzij de bagage al beschadigd was.

Hogere limieten voor bagage
Er kan een hogere aansprakelijkheidslimiet gelden indien de passagier bij het inchecken een speciale verklaring heeft afgelegd en een aanvullende vergoeding heeft betaald.

Klachten over bagage
Als de bagage beschadigd, vertraagd, vermist of vernietigd is, moet de passagier zo spoedig mogelijk bij de luchtvaartmaatschappij een schriftelijke klacht indienen. In geval van beschadiging van ingecheckte bagage, moet de passagier binnen zeven dagen een schriftelijke klacht indienen en in geval van vertraging van ingecheckte bagage, binnen 21 dagen na de datum waarop de bagage in ontvangst werd genomen.

Aansprakelijkheid van de contractuele en de feitelijke vervoerders
Indien de luchtvaartmaatschappij die de vlucht verzorgt niet dezelfde is als de maatschappij waarmee het vervoerscontract is afgesloten, heeft de passagier het recht een klacht of een vordering tot schadeloosstelling aan elk van beide maatschappijen te richten. Indien de naam of code van een luchtvaartmaatschappij op het ticket is vermeld, is die maatschappij de vervoerder waarmee het vervoerscontract is gesloten.

Termijn voor gerechtelijke procedure
Een gerechtelijke procedure voor het verkrijgen van schadeloosstelling moet worden aangevangen binnen twee jaar na het tijdstip van aankomst van het vliegtuig of het tijdstip waarop het vliegtuig had moeten aankomen.

Basis voor de kennisgeving
De basis voor deze regels is het Verdrag van Montreal van 28 mei 1999, dat in de Gemeenschap wordt toegepast door Verordening (EG) nr. 2027/97 (gewijzigd door Verordening (EG) nr. 889/2002) en de nationale wetgeving van de lidstaten.

Uitsluiting van aansprakelijkheid: deze informatieve kennisgeving is volgens de Europese Gemeenschap verplicht Verordening (EG) No. 889/2002. Deze kennisgeving kan niet worden gebruikt als basis voor schadevergoeding, noch voor een juiste interpretatie van EU Verordening 889/2002 of het Verdrag van Montreal. De luchtvaartmaatschappij(en) aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de juistheid van de inhoud van deze kennisgeving.

Top